AWD F28 vs. FWD F25

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farrucu
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AWD F28 vs. FWD F25

Mensaje por farrucu »

Hola a tod@s

Aunque me falta al menos un capítulo para acabar la crónica de la KDD del pasado fin de semana en Praha, sí voy a volcar aquí algunas reflexiones después de probar el Calibra de Mystique, en oposición a mi V6 standard. Después de algunos días, y evitando pronunciarme en caliente, me ha dado tiempo a digerir un poco todas estas sensaciones.

Las diferencias son desde luego notables. El cali de Mystique tiene la transmisión que todo calibrero (al menos todo V6ero) desearía tener: Toma prestado del turbo todo lo que hay desde el volante de inercia a las ruedas, a saber: Caja de cambios F28 y tracción total.

Desde un punto de vista de prestaciones puras, está claro que el V6 gana mucho como streetfighter con la F28. Sale mejor, el motor tarda menos en girar por arriba gracias a las relaciones más cortas, y siempre encontraremos la marcha óptima para nuestros agresivos propósitos :vamp:

Por lo que pude experimentar circulando detrás de Mystique, éste se me despega cuando salimos de un semáforo. No obstante, al poco le doy alcance porque la segunda de la F25 se puede estirar más.

Ahora bien, probando el carro de Mystique, hay una cosa que envidio mucho... justo donde la F25 es débil... Y es ese punch entre segunda y tercera. Con la F28, este cambio no significa que el motor se nos muera por abajo, sino que conserva suficiente nervio como para seguir en zona caliente y tirar del cali como una locomotora.

En reducciones, la F28 también es claramente superior. Los ratios mucho más cerrados permiten un mejor control del coche en conducción nerviosa, manteniendo la aguja siempre en zona caliente. Con la F25 alguna vez me pasa de reducir y la diferencia de ratios ser tan grande que el coche da uno o dos tirones.

Respecto al 4x4 no puedo añadir mucho más de lo que ya dije en el otro thread, ya que sólo lo llevé al límite en una ocasión. Por supuesto responde bien, y cuando forzamos el límite de la adherencia se agradece caminar a cuatro patas.

Hasta aquí parece que queda claro que el V6 gana con F28 y tracción total. Lo siguiente que cabe plantearse es: ¿Merece la pena el upgrade?

IMHO, todo depende del enfoque que le demos al coche. Un V6 con la transmisión de un turbo es algo exótico y sin duda lo agradecerá quien guste de buscarle las cosquillas a estos vehículos.

Yo sigo viendo al V6 como un coche perfectamente utilizable en el día a día, evitándonos el coñazo del cruce de ruedas de un 4x4. A cambio, perderemos agarre en situaciones límite.

Respecto a la F28, está muy bien. Con ella, el V6 tiene vida también a poca velocidad, PERO probablemente pierda algo en autopista. Esto no lo pude comprobar con precisión, ya que no pasé el coche de 180, si mal no recuerdo. De perder, sería simplemente porque la sexta fuera más larga que la 5ª de la F25. Y cualquiera que haya llevado un V6 a altas velocidades, estará de acuerdo conmigo en la acertadísima elección de los desarrollos de las dos marchas superiores, y también, aunque quizás en menor medida, de la tercera.

La verdad, es que después de bajarme del cockpit del coche de Mystique, yo quería una F28 como fuera. Ahora en frío, pienso que el enorme desembolso no compensa, pero eso es algo muy personal. Creo que si buscamos sensaciones fuertes en cualquier circunstancia, mejor un turbo de serie que un V6 con complicadas modificaciones.

Si queremos un coche utilizable día a día y con un excepcional rodar por vías rápidas, pero con un mantenimiento sencillo (que no barato), el V6 es nuestro coche.

Y si tenemos suerte como Mystique, y nos encontramos una unidad así en el mercado, quizá merezca la pena comprarla ;)
farrucu
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Mensaje por farrucu »

Outline translation on behalf of Mystique

Just a few quick lines to remark the main ideas for Mystique. I know for good that he is doing a big effort to make this information available to his CZ partners.

I will bypass all the literature and just focus in the main ideas.

--
When thinking about a satandard V6 you miss some improvements that could be made in how the power is delivered to the road.

Basically, Mystique´s car is a Calibra Turbo with the V6 powerplant, which means F28 gearbox and AWD transmission.

From my experience in the test drive, I could notice the following remarkable differences between both cars.

1.- Upgraded V6 pulls off more dinamically than standard V6
2.- Standard V6 picks up later on due to longer 2nd gear.
3.- The large gap between 2nd and 3rd gear on F25 does not exist any more on F28. Therefore, you can get the best of the engine without loosing RPM and won´t lack acceleration.
4.- F25 suits perfectly for high speed driving. F28 isn´t bad at all, but this fact wasn´t tested so deeply due to weather and road conditions.
5.- Gearing with F28 is just a delight. It allows to keep the engine revving in optimum RPM range. The car is better held when gearing down for reductions as well.
6.- 4x4 gives all the advantages and disadvantages that are well known in LET engines.

As a conclussion, V6 performs better at low speeds if a F28 is fitted. At high speeds, the difference is not that noticeable.

Drivers of any AWD Calibra are required to follow strict maintenance procedures that may be annoying for someone. Ignoring this rules will lead the transmission to crash and expensive minutes to pay.

An upgraded V6 is interesting, but the upgrade itself is inherently too expensive. Better to target a turbo rather than purchase a V6 and pay further upgrades. However, an upgraded V6 reasonably priced, is always a good choice.
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Mystique
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Mensaje por Mystique »

farrucu escribió:Outline translation on behalf of Mystique
Thank you :)

btw: there is one important think on F28, when i'm going
130-140 i have just "only" 3000 RPM, but all F25 have 4000 RPM and this is really important (for me :lol:)

BTW: hay uno importante piensa en F28, cuando soy 130-140 que va que tengo apenas "solamente" 3000 RPM, pero todos los F25 tienen 4000 RPM y esto es realmente importante (para mí :lol:)

see this picture...

Imagen Imagen

I know that this isn't good example, but imagine 8) 8) 8)

Sé que éste no es buen ejemplo, pero me imagino
---> Opel Calibra 2.5 V6 (c25xe) <---

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Marc
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Mensaje por Marc »

180Km/h ----- 4000 RPM


ummmmmmmm :o
TELVM
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Mensaje por TELVM »

Such a 'long' sixth gear improves fuel comsumption and reduces engine wearing :wink: .
Imagen
Imagen
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Mensaje por Mystique »

TELVM escribió:Such a 'long' sixth gear improves fuel comsumption and reduces engine wearing :wink: .
Totally agree :winner:
---> Opel Calibra 2.5 V6 (c25xe) <---

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ManoloV6
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Mensaje por ManoloV6 »

Mystique escribió:btw: there is one important think on F28, when i'm going
130-140 i have just "only" 3000 RPM, but all F25 have 4000 RPM and this is really important (for me :lol:)
Aqui hay algo que no me cuadra y aunque mi ingles es mas bien malo :? , si para el es mejor que el motor vaya a 3000rpm a 130-140, que a 4000rpm, no lo entiendo o lo traduzco mal.
Este motor (C25XE) funciona mejor que su predecesores (C20NE y C20XE) a partir de las 3500rpm, por lo que llevarlo a 3000rpm siempre sera peor, para las prestaciones, que llevarlo a 4000rpm.

Para mi la principal ventaja de la F28 sobre la F25 en un C25XE es la relacion cerrada de las marchas. Te permite llevar unas revoluciones en el motor adecuadas a cada situacion, aunque tengas que cambiar de marcha mas amenudo.

Saludos

In English (by WorldLingo translator)
Here is something not me block and although my English is but well bad :? , if for it is better than the motor goes to 3000rpm to 130-140, that to 4000rpm, I do not understand it or I translate it bad.
This motor (C25XE) works better than its predecessors (C20NE and C20XE) from 3500rpm, reason why to take it 3000rpm Always will be worse, for the benefits, that to take it 4000rpm.

For my the main advantage of the F28 on the F25 in a C25XE is the closed relation of the marches. It allows to take revolutions you in the motor adapted to each situation, although you must change as much of march.

Greetings
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Mystique
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Mensaje por Mystique »

ManoloV6 escribió:
Mystique escribió:btw: there is one important think on F28, when i'm going
130-140 i have just "only" 3000 RPM, but all F25 have 4000 RPM and this is really important (for me :lol:)
In English (by WorldLingo translator)
Here is something not me block and although my English is but well bad :? , if for it is better than the motor goes to 3000rpm to 130-140, that to 4000rpm, I do not understand it or I translate it bad.
This motor (C25XE) works better than its predecessors (C20NE and C20XE) from 3500rpm, reason why to take it 3000rpm Always will be worse, for the benefits, that to take it 4000rpm.

For my the main advantage of the F28 on the F25 in a C25XE is the closed relation of the marches. It allows to take revolutions you in the motor adapted to each situation, although you must change as much of march.

Greetings
Here is the answer:


Aquí está la respuesta:
Imagen

IMHO:

If you will go long way and you will go on 4000 RPM i think that is not good for the engine (fuel, oil etc) so 3000 RPM is best way to go "easy" with your engine. Next thing is, that you never tryied F28 in V6, but i can tell you one thing :

When i go 80km/h on 4th gear and i put accelerating pedal down i have speed to 150 km/h for 8,2 sec,
so you can imagine, that F28 is completely diferend in Turbo and in V6. My V6 accelerate from 3000 really good :lol: :lol:

Si usted va manera larga y usted irá en 4000 RPM que pienso a que no soy bueno para el motor (combustible, aceite etc) así que 3000 RPM son la mejor manera de ir "fácil" con su motor. La cosa siguiente es, eso usted nunca tryied F28 en V6, pero puedo decirle una cosa:

Cuando voy 80km/h en el 4to engranaje y pongo el pedal de aceleración abajo que tengo velocidad a 150 km/h para 8.2 sec, así que usted puede imaginarse, que F28 es totalmente diferend en Turbo y en V6. Mis V6 aceleran a partir de 3000 RPM realmente buenos: :lol: :lol:
---> Opel Calibra 2.5 V6 (c25xe) <---

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ManoloV6
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Mensaje por ManoloV6 »

Hola.

Si lo que querias decir es que tu V6 responde mejor a 3000rpm que el mio con la caja de cambios F25, es verdad, si la velocidad que elijas sea correcta.

Saludos y, feciliades por la F28 en tu V6....

English:
Hello.

If what you meant it is that your V6 responds better 3000rpm than mine
with the gear box F25, it is truth, if the speed that you choose is correct.

Greetings and, congratulations by the F28 in your V6....
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Martyn
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Mensaje por Martyn »

A ver si es legible:

F25
Ancho (mm) 205/55/15
Desarrollo (m) 1,905
Diferencial 3,820
relacion//Km/h a 1.000 RPM // Salto
1ª /3,380 /8,9
2ª /1,760 /17,0 /1,9
3ª /1,120 /26,7 /1,3
5ª /0,770 /38,9 /1,2
R /3,330 /9,0
Velocidad (Km/h)(regimen) Caida Régimen (RPM)
1ª /53,1
2ª /102,0 /3.124rpm
3ª /160,3 /3.818
4ª /201,8 /4.768
5ª /233,2 /5.191
Régimen (RPM) 6.000
VS
f28
Ancho (mm) 205/55/15
Desarrollo (m) 1,905
Diferencial 3,720
relacion//Km/h a 1.000 RPM // Salto
1ª /3,570 /8,6
2ª /2,160 /14,2 /1,7
3ª /1,450/21,2 /1,5
4ª /1,100/ 27,9 /1,3
5ª /0,890 /34,5 /1,2
6ª / 0,740 /41,5 /1,2
6ª / 0,720 /42,7 /1,2
R /3,330 9,2
Velocidad (Km/h)(regimen) //Caida Régimen (RPM)
1ª /51,7
2ª /85,4 /3.630rpm
3ª /127,2 /4.028
4ª /167,6 /4.552
5ª /207,2 /4.855
6ª(0.74) / 249,2 / 4.989
6ª(0.72) / 256,1 /4.854

Régimen (RPM) 6.000


Como no sabia seguro si la 6ª era 0.74 o 0.72 he puesto las 2.
Kadett E 20SEH en proyecto de digievolucionar a 20 XE supervitaminado.
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Mystique
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Mensaje por Mystique »

Martyn escribió:A ver si es legible:

Como no sabia seguro si la 6ª era 0.74 o 0.72 he puesto las 2.
Thank you :)

But i'm not exactly technical type, all what i wrote is just only about my feeling :lol: :lol:

pero no soy exactamente tipo técnico, todo el qué escribí soy justo solamente sobre mi sensación
:lol: :lol:
---> Opel Calibra 2.5 V6 (c25xe) <---

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farrucu
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Mensaje por farrucu »

I think we all agree about less engine wearing and fuel consumption whenn revving not too high.

I haven´t got the ratio figures, but F28 6th is longer than F25 5th.

I can say that an F25´d V6 in 5th gear revs @6000 RPM when cruising @250 km/h. (as read from car instruments), which means some 3000 RPM @125 km/h, which is not exactly too high. It all depends on what you consider a nice cruising speed, F25 5th or F28 6th will suit you better.

Nevertheless, I have to agree with ManoloV6: The C25XE feels comfortable when cruising @3500-4000 RPM. Within this range it gives the highest torque output.

I remember my Ascona 5th: It made 4000 RPM when cruising @200 :D That´s the longest gear I´ve ever seen, and was only suitable for motorway :D
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Alumnoeuiti_SS
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Mensaje por Alumnoeuiti_SS »

En mi opinion, xq es mejor la F28 a la F25, dejando aparte el moco q se tira uno con 6º velocidades:

Las marchas cortas son mas cortas q en la F25, permiten q el coche llegue antes a las revoluciones a las cuales se nota acelera bien, hablando siempre con un volante de inercia de serie.

La 6ª es mas larga, x lo q si kieres ir de a bajas rpm y a una velocidad de 150-160km/h en viaje, el coche gastara menos o ahorrara mas gasolina mientras q vamos a la misma velocidad.

Why is better F28 gearbox than F25 one without including that you can walk down the street proud of having a 6 geared box.

The short (first) gears are shorter that the same gear in the F25 so, you can go in high RPM easily, easier that with a F25. This allows the car acelerate better because this happens when the C25XE engine with serial flywheel go at High ROM.

The Long 6th gear is longer than F25's 5th one, son if you want to drive around 150-160 km/h in a trip, maybe in Autobahn or a similar way, you can go at less RPM than with the F25, consecuently: Less waste of fuel going at same speed.

Mystique*... is not a good idea to play with the photo camera when you are driving at that speed... JAJAJA!

Greetings.


Un cordial saludo.
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Mystique
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Mensaje por Mystique »

Alumnoeuiti_SS escribió:Mystique*... is not a good idea to play with the photo camera when you are driving at that speed... JAJAJA!
I totally agree with you :wink:
but just only one thing, farrucu was driving when i take these pictures :lol: :lol: :lol: :lol:
---> Opel Calibra 2.5 V6 (c25xe) <---

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Mensaje por Alumnoeuiti_SS »

Mystique escribió:
Alumnoeuiti_SS escribió:Mystique*... is not a good idea to play with the photo camera when you are driving at that speed... JAJAJA!
I totally agree with you :wink:
but just only one thing, farrucu was driving when i take these pictures :lol: :lol: :lol: :lol:
I thought that a "Maestro de calibrero" like you can take photos and drive at those speeds at the same time...!!! JAJAJA!

Yes... I thought something like this, or you driving and somebody taking photos or otherwise... was only joking. Did you painted your wheels or the car took them already when you bought it?

It's good to see you writting here.

Greetings.
Becoming Hard, Real Hard, Real - Fucking - Hard.
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Mensaje por Mystique »

Alumnoeuiti_SS escribió: I thought that a "Maestro de calibrero" like you can take photos and drive at those speeds at the same time...!!! JAJAJA!

Yes... I thought something like this, or you driving and somebody taking photos or otherwise... was only joking. Did you painted your wheels or the car took them already when you bought it?

It's good to see you writting here.

Greetings.
Yes, i buyed Calibra with this coloured wheels, but i don't like them, i want have another one, so i'm collecting money for it :lol:

Today i talk with boy, who did the "tuning" of my V6 and i have few pictures from this time, i will put it here:

Imagen Imagen

I'm trying the get from him these wheels :lol: :lol:
---> Opel Calibra 2.5 V6 (c25xe) <---

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Mensaje por Alumnoeuiti_SS »

Ahm... the guy who improved your V6? The swiss? You have to tell him about your 4X4 ecu and electronic side? This is the thing that I have less clearly understud in how to become a non 4X4 car into 4X4 one.

Farrucu like's those wheels, your white wheels, he told in another post... maybe you can reach and agreement...

Maybe one day I will go inside your web-site and post something.

Greetings.
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Mensaje por Mystique »

Alumnoeuiti_SS escribió:Ahm... the guy who improved your V6? The swiss? You have to tell him about your 4X4 ecu and electronic side? This is the thing that I have less clearly understud in how to become a non 4X4 car into 4X4 one.

Farrucu like's those wheels, your white wheels, he told in another post... maybe you can reach and agreement...

Maybe one day I will go inside your web-site and post something.

Greetings.
No the guy is from Czech, near the Praha, it was first owner in Czech and had this Calibra for 4 years :) He told me, that the engine was bad, so he did general repair of the engine and also 4x4 and F28.

About my white wheels i was already talking with farrucu, but he haven't 16" and i want only this size :lol:
---> Opel Calibra 2.5 V6 (c25xe) <---

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Alumnoeuiti_SS escribió: You have to tell him about your 4X4 ecu and electronic side?
btw: i have planned meeting with him, so i will have a lot of informations for you :lol: :wink:
---> Opel Calibra 2.5 V6 (c25xe) <---

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Mensaje por Adu »

Se agradece cuando se escribe en ambos idiomas. Los torpes que no sabemos ingles lo agradecemos.

Gracias y un saludo

Buena maquina el V6 F28
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